Monday 10 June 2019

Idea Janggal Dan Syawal 1440

"Raya kali ni, jom kita pergi bercuti nak?" Hadi bertanya saya suatu pagi di minggu-minggu terakhir Ramadan. Saya tenung mata beliau. Sarat seribu satu beban. Sudah lama juga saya sendiri ingin suarakan hal yang sama, tapi saya pendam kerana tenggelam mencari kekuatan menjadi berbeza.

Sekitar 2007, ketika sedang menyambung pengajian A-Level, pertama kalinya saya mendengar idea pergi bercuti ketika hari raya. Aneh sungguh bagi seorang Amalina 18 tahun ketika itu. Tak pernah terlintas dalam kepala saya untuk pergi bercuti ketika hari raya.

"Kita nak pergi bercuti ke Indonesia hari raya nanti dengan keluarga. Mak, ayah, kakak dan saya. Mungkin ini kali terakhir kakak saya beraya sebagai anak bujang mak ayah. Hujung tahun ni kakak nak kahwin dah. Cuti raya ni saja kami dapat cari masa rehat bersama."

Ini cerita kawan serumah saya ketika itu. Itulah kali pertama saya mendengar idea pergi bercuti masa hari raya. Tanpa saya sangka, itulah perkara yang paling ingin saya buat Syawal tahun ini.

Keluarga dan saya diuji dengan beberapa ujian sepanjang Ramadan ini. Ujian yang menguji kesabaran kami. Ada antara kami yang tewas, ada yang masih bertahan dengan luka di hati berbekas. 

"(Kami jelaskan yang demikian itu) supaya kamu jangan berduka cita terhadap apa yang luput daripada kamu, dan supaya kamu jangan terlalu gembira terhadap apa yang diberikanNya kepadamu. Dan Allah tidak menyukai setiap orang yang sombong lagi membanggakan diri." - Surah al-Hadid, ayat 23

Saya teringat kembali perbualan dengan kawan serumah 13 tahun yang lepas. Benar, janggal jika idea pergi bercuti masa hari raya ini saya dan Hadi suarakan pada keluarga. Janggal untuk kami yang sudah terbiasa beraya lebih 10 buah rumah dalam sehari ini. 

"Maksud Abang, hari raya pertamakah? Erm...ada orang gantikan abang jadi imam solat raya nantikah?" Saya bertanya Hadi ingin kepastian. Jika diikut hati sendiri, mahu saja hari yang sama saya siapkan beg baju kami berdua. 

"Abang rasa, elok kita solat raya di sini. Kita ziarah rumah Mak, Ummi, Tok, Njang, Pak Ndak, Pak Tam, Chu Azmi. Kita usaha tunaikan hak saudara-mara dulu, inshaAllah. Lepas tu, kita gerak ke Penang," Hadi jelaskan pada saya. 

Dalam diam, hati saya semakin hormat dengan lelaki ini. Kesabarannya, akhlaknya, tutur katanya yang sentiasa baik pada saya, mengajar saya banyak perkara. Saya ingin jadi manusia yang lebih baik bila hidup dengan beliau.

Kekuatan dia untuk masih berbuat perkara yang betul pada saat ditekan dengan ujian hidup, sentiasa buatkan saya malu mengenang kekurangan pada akhlak sendiri. 

Kesabaran dia untuk tidak mengeluarkan kata-kata buruk pada saat dirinya dihimpit dengan buruk akhlak manusia padanya...subhanallah. Maha Suci Allah yang berkuasa memperelokkan peribadi manusia. 

Luarannya sentiasa nampak biasa pada orang lain, tetapi hanya yang biasa hidup bersama akan tahu tiada ganti seorang Hadi ini. Biarlah manusia tidak tahu, Allah tahu, Dia Maha Tahu. 

Makanya, bermulalah raya kami yang berbeza tahun ini. Kami akhirnya pergi bercuti pada hari raya kedua. Alhamdulillah. Sungguh di tengah-tengah kekalutan ini, saya gembira Allah selitkan ruang kecil untuk kami berdua bercuti bersama. 

"Harta benda dan anak-pinak itu ialah perhiasan hidup di dunia, dan amal-amal soleh yang kekal faedahnya itu lebih baik pahalanya di sisi TuhanMu sebagai balasan dan lebih baik sebagai asas yang memberi harapan." - Surah al-Kahfi, ayat 46
Amal,
Feringghi 7 Jun 2019 7.00 pagi.

No comments:

Post a Comment

Cerita Sebuah Sunyi Yang Tak Bertepi

Ada sesetengah perkara dalam hidup ini, saya fikir dengan mendiamkan ketidakpuasan hati, saya berlaku adil pada diri dan manusia sekeliling...