Monday 17 June 2019

Sabar

Ramadan baru-baru ini, kami sekeluarga dikejutkan dengan berita nenek (kami panggil Tok) terjatuh dan tulang pinggulnya patah. 

Ramadan dan Raya hari tu, saya dan Hadi pergi ziarah Tok. Kemudian minggu lepas, Hadi suarakan, "Isnin nanti kita balik kampung ziarah Tok nak tak?" Saya setuju. Maka semalam, kami pun balik ke kampung ziarah Tok. 

Tok tinggal dengan Pak Cik sekeluarga di Kedah. Pak Cik, Mak Cik dan anak-anaklah yang mengurus Tok secara sepenuh masa sambil dibantu anak-anak Tok yang lain yang kerap pulang bantu menguruskan keperluan Tok.

Keluarga Pak Cik dan Mak Cik ini punya seorang anak kelainan upaya yang perlu diurus juga keperluannya secara sepenuh masa. 

Pak Cik dan Mak Cik masih bekerja sebagai penjawat awam sepenuh masa sebagai menanggung keperluan nafkah keluarga.

Sampai saja saya dan Hadi di rumah Pak Cik semalam, Pak Cik, Mak Cik baru pulang dari kerja. Situasi mereka menguruskan Tok dan anak kelainan upaya ini sebaik saja pulang dari kerja, sangat menyentuh hati saya. 

Dan saya yakin, Allah tunjukkan di depan mata sebagai pengajaran untuk saya.

Sebaik pulang dari kerja, Mak Cik seperti biasa dengan senyum manisnya menyapa kami sambil kata, "Duduk sekejap ya, Mak Cik nak bagi Tok dengan Awfa mandi dan makan ya."

Saya lihat baju kerjanya masih belum bersalin. Terus Mak Cik ke bilik Tok, dibantu Pak Cik dan anak mereka menyalin lampin dan pakaian Tok, memapah Tok ke bilik mandi. 

Selesai mandikan Tok, Mak Cik bersiap-siap dengan makanan dalam pinggan untuk disuap ke mulut Tok. Mak Cik ialah menantu kepada Tok, tetapi kalau yang melihat kesungguhan Mak Cik menguruskan Tok, tentu fikir Mak Cik ini anak Tok. 

Siap menguruskan Tok, saya lihat Mak Cik bergegas ke bilik anaknya pula. Pakaian kerja masih belum bersalin, belum makan tengah hari dan Mak Cik terus menyuapkan anaknya makan.

Saya lihat jam di tanga, ketika ini sudah hampir pukul 3.30 petang. Sejak balik kerja pukul 2.00 petang tadi, Mak Cik belum duduk, belum sempat tukar pakaian kerja, peluh membasahi dahi dan bajunya. 

Dan saya lihat anak kelainan upaya ini menepis nasi yang Mak Cik ingin suapkan. Bertabur di lantai. Mak Cik sabar bersihkan, lalu sambung menyuapkan si anak. 

Perlahan saya bertanya, "Mak Cik lapar tak? Mak Cik belum makan tengah hari sejak balik tadi."

"Tak apa, Mak Cik minum sikit tadi di sekolah," jawab Mak Cik.

Mungkin sebab itulah agama kita menganjurkan ziarah orang sakit. Hati kita belajar bukan hanya daripada orang yang sakit, tapi Allah didik kita bagaimana sabar yang sebenar melalui orang-orang di sekeliling yang menguruskan orang sakit itu juga.

Sambil Mak Cik menguruskan makan anaknya, saya lihat Pak Cik tertidur di sofa. Baju kerjanya masih dipakai. 

"Abang, masuk tidur dulu. Sekejap lagi nak pi padang," Mak Cik menyuarakan pada suaminya.

Padang ini ialah istilah orang sebelah Kedah yang merujuk pada sawah padi. Ya, Pak Cik akan turun ke sawah pula sebelah petangnya.

Bagaimana keluarga ini punya kekuatan sebegini, kalau bukan kiriman Allah buat mereka? Asyik berulang-ulang pertanyaan ini di kepala saya.

Moga syurgalah buat kalian. Moga penat di dunia ini Allah gantikan dengan kerehatan syurga buat kalian.

Amal,
Sedaka 17 Jun 2019 4.00 petang.


No comments:

Post a Comment

Cerita Sebuah Sunyi Yang Tak Bertepi

Ada sesetengah perkara dalam hidup ini, saya fikir dengan mendiamkan ketidakpuasan hati, saya berlaku adil pada diri dan manusia sekeliling...