Sunday 7 July 2019

Cerita Sebuah Sunyi Yang Tak Bertepi

Ada sesetengah perkara dalam hidup ini, saya fikir dengan mendiamkan ketidakpuasan hati, saya berlaku adil pada diri dan manusia sekeliling. 

Fikir saya, mendiamkan itu bermaksud saya tidak akan melukakan hati mereka yang berkemungkinan berkecil hati dengan luahan kata-kata saya. Sekalipun ketidakpuasan hati itu lahir daripada sikap mereka pada saya.

Tujuh tahun ini terutamanya, saya belajar menghakis 'aku' daripada diri. Belajar bahawa sisi introvert diri yang lahir dengan hati sensitif ini perlu saya kawal supaya tidak melimpah emosi diri hingga mengaburi rasionaliti. 

Tahun-tahun kebelakangan ini barulah saya sedikit berjaya kawal diri. Saya berusaha diamkan diri bila tiba waktu-waktu yang saya rasa tidak diadili. Tak mengapa, mungkin dewasa itu mengajar kita menelan pahit sendiri. Fikir saya.

Cuma, tidak pernah saya sangka berdiam yang semakin biasa menemani, rupanya memakan diri. Hingga hari ini, hati saya yang sudah berbulan menangis sendiri akhirnya mengalirkan air mata di pipi. 

Saya luahkan sebahagiannya pada Hadi dalam kereta tadi. Tapi sebahagian itu buatkan cerita yang saya luah menjadi canggung. Terlalu dalam dan masih banyak yang terbuku dan belum mampu saya luahkan. 

Saya silap. Sebahagian tak akan pernah beri gambaran sempurna pada segalanya yang tersirat. Bagaimana manusia lain akan faham perkara-perkara yang tidak kita ucap jelas di mulut?

Tapi sejujurnya saya juga tidak berjumpa perkataan yang sesuai untuk saya luahkan dalam bentuk perkataan. 

Tuhan, aku ini benarkah terlalu sendiri? Benarkah semakin ramai yang mahu melangkah pergi? Tuhan, kuatkanlah aku dengan ingatan bahawa Engkau sentiasa di sisi. 

Sudah berbulan saya berteman tidur yang jauh dari lena. Hampir setiap bulan ada tidur saya yang jadi begini. Saya fikir dan fikir dan fikir. Lelah sungguh rasa. Perasaan saya berbelah bagi. Dosa sayakah sampai jadi begini?

Ada waktu-waktunya hati saya menjerit mahu didengari. Kemudian saya buntu. Buntu memikirkan, "Amalina, siapa saja manusia yang mahu dengar resahmu?" Kerana saya sedar hakikatnya, semua manusia sedang menghitung resah mereka sendiri. 

Ada juga beberapa kali saya terfikir mahu senyap-senyap pergi bertemu psychologist. Tercari-cari mengapa dengan diri. Tapi hati saya belum kuat buat begitu. Mungkin sisi introvert diri buatkan keputusan tidak pergi itu lebih kuat. 

Pada masa ini, saya rasa mahu mengalah dan terus berdiam diri. Seperti biasa, mengharapkan pedih berlalu pergi. Walaupun saya tahu hanya menambah nanah lagi dan lagi. 

Amal,
Paya 8.06 malam.

No comments:

Post a Comment

Cerita Sebuah Sunyi Yang Tak Bertepi

Ada sesetengah perkara dalam hidup ini, saya fikir dengan mendiamkan ketidakpuasan hati, saya berlaku adil pada diri dan manusia sekeliling...