Thursday 13 June 2019

Hari Seorang Amalina Menjadi 'Puan'

Lepas balik dari Pulau Pinang hari tu, rasanya hampir 4 hari saya tak keluar rumah. Atas pilihan sendiri. Ada satu ruang dalam diri saya selalu begini. Rasa exhausted bila berada dalam crowd. 

Lalu lama pula masa diambil untuk 'pulih'. Saya pun tak sedar wujud rasa begini sehingga saya berkahwin. Bila diingat semula, zaman universiti pun saya selesa sendiri. Ke mana-mana banyak sendiri. Cuma waktu itu tak perasan diri begitu. 

Alhamdulillah Hadi sangat memahami dan memberi ruang untuk saya menjadi diri sendiri walau kami berkongsi hidup di rumah kecil tepi sawah ini bersama. 

Hari ini, memandangkan ada urusan perlu saya selesaikan di luar, saya mohon izin Hadi untuk keluar. "Pergilah, enjoy your me-time," kata Hadi sebelum saya keluar tadi. Hadi hantar sampai ke pintu sambil senyum dan lambai. 

"Tenang sentiasa wajah lelaki ini," fikir saya dalam hati, yang buatkan saya sentiasa ingin jadi versi diri yang lebih baik setiap hari. 

Saya bawa beg kanvas gambar kucing dan sarung Crocs merah jambu lusuh itu seperti biasa. Memandu sendiri dan pilih sudut makan paling hujung di kedai makan tadi. Allah...bahagia. Rasa diri dan fikiran saya 'hidup' bila begini. 

Sambil makan tadi saya buka Kuliah Sembang Santai Ustaz Ibnu Rijal tentang The Lost Kingdom of Sulaiman. Inilah satu tabiat yang saya sukar tinggal sejak di universiti. Makan sambil tonton video yang kalau saya ikutkan hati, boleh berjam-jam tak berhenti.

Dan pertama kalinya, kakak yang datang kirakan harga makanan saya memanggil saya dengan panggilan 'puan' hari ini. Terkejut lalu saya pandang kakak itu. 

Apakah beliau sudah terlupa saya yang selalu datang dan makan di sudut paling hujung ini?

Belum pernah saya dipanggil dengan panggilan 'puan' di sini. Biasanya, lebih kurang 10 minit menunggu pesanan air tanpa dipedulikan mana-mana pelayan kedai. 

Ya, itu biasa untuk saya setiap kali datang kedai makan ini. Tapi masakan mereka sedap dan tempat duduknya selesa, maka saya datang lagi dan lagi. 

Saya pandang sekeliling, dan ternampak satu keluarga taukeh restoren duduk betul-betul di meja bersebelahan saya. Oh, kepala saya ligat berkira-kira, "Bos kakak ini duduk sebelah meja saya rupanya. Maka saya jadi 'puan' hari ni."

Saya geli hati dan senyum sendiri. Lalu sambung makan sampai licin pinggan. Bersiap-siap untuk sudahkan urusan yang berbaki. 

Saya fikir, mana-mana manusia perlukan me-time begini sekali-sekala. Keluar sendiri dan perhati gelagat dunia sekeliling. 

Kadang Allah perlihatkan sifat kita dalam diri manusia lain. Saya teringat kakak di kedai makan tadi. Mungkinkah saya juga pernah begitu semasa makan gaji dulu? Hati kecil saya perlahan menyebut ya.

Saya malu. Malu dengan lintasan-lintasan hati sendiri. Perbuatan-perbuatan kita yang kadang-kala, asbab Allah Maha Baik, Dia lindung aib kita, lalu yang ternampak pada orang, baik-baik belaka. 

Tapi bila duduk sendiri begini, kita akan ingat balik segalanya. Allah, lindunglah aib kami atas dunia ini dan di akhirat kelak. Kerana kami tiada dan upaya melainkan kiriman kekuatan dari sisiMu. 

Amal,
Kangar 13 Jun 2019 1.00 petang.






No comments:

Post a Comment

Cerita Sebuah Sunyi Yang Tak Bertepi

Ada sesetengah perkara dalam hidup ini, saya fikir dengan mendiamkan ketidakpuasan hati, saya berlaku adil pada diri dan manusia sekeliling...