Tuesday 25 June 2019

Jadi Kita Drive Lah Nanti?

Sabtu minggu lepas, seperti biasa kelas ALC berjalan macam biasa dari pukul 8.00 pagi hingga 6.00 petang. Selalunya apabila hampir seharian berdiri dalam kelas berturutan begini, sukar nak elakkan rasa letih walaupun sedikit.

Tapi minggu lepas, saya plan ke KL dengan Hadi. Asalnya saya seorang nak pergi, tapi Hadi seperti biasa tawarkan diri menemani. Dalam erti kata lain, beliaulah yang akan memandu perjalanan hampir 500 kilometer itu.

Rancangan saya, habis kelas jam 6.00 petang, saya nak bertolak ke KL dengan bas pukul 10.30 malam. Sampai di KL Sentral jam 6.00 pagi, kemudian mandi dan urus diri, lalu terus ke kelas jam 9.00 pagi. 

Tapi Hadi beri cadangan berbeza. Habis kelas ALC jam 6.00 petang, kami bersiap lalu terus bergerak ke KL dengan kereta sebelum jam 7.00 petang. Saya risau dengan satu perkara saja tentang idea Hadi ini.

Bagaimana kalau kami berdua terlalu keletihan dalam perjalanan, memandangkan baru habis mengajar seharian? 

"Kita berhenti rehat di R&R. Kalau mengantuk, kita tidur sekejap. Kemudian kita sambunglah perjalanan," kata Hadi.

Lepas berkahwin, ada satu perkara yang saya belajar daripada Hadi. Bahawa hidup ini, banyak yang mudah sebenarnya apabila kita beri ruang untuk diri berfikir secara mudah.

Kurangkan bawa bebanan yang tidak perlu dalam hidup ini, secara fizikal dan mental. Terutamanya secara mental. Kerana saya terbiasa sejak kecil, hidup dengan bebanan mental yang agak sarat. 

Apa orang kata?
Apa akan jadi kalau buat begitu?
Apa akan jadi kalau buat begini?
Nanti ada orang terasa hati ke dengan kita?
Kita sakitkan hati orang ke nanti dengan berbuat begitu?
Kalau kita gagal, ada orang akan kecewakah dengan kita?

Idea hidup secara 'simple' ini asalnya sukar saya terima. Tapi selepas hampir 7 tahun  hidup bersama Hadi, saya semakin rasa bebas hidup dengan idea 'simple' ini.

'Ignore' apa orang kata, jika apa orang kata itu tidak menjadikan kita manusia yang lebih baik di sisi Allah. Hakikat sebenarnya kehidupan dunia ini ada satu saja, meraih redhaNya. Tapi sebagai manusia kadang kita lupa. 

Kita tambah dengan benda-benda lain hingga serabut jadinya hidup. Tak mengapa, belajar untuk 'declutter'. Singkirkan perkara-perkara yang 'no longer spark joy' bak kata Marie Kondo. Hehe.

Maka bermulalah perjalanan kami pukul 7.00 petang dari negeri hujung peta Malaysia, Perlis ke KL. Saya berdoa moga Allah kirimkan kami kekuatan fizikal dan mental sejak awal minggu. 

MashaAllah, sungguh tak terasa 6 jam perjalanan! Saya tak teringat berhenti bersembang hinggalah kami 'check-in' hotel jam 1.00 pagi. 

"Kenapa rasa singkat ya perjalanan kita? Macam tadi petang ada kat Perlis, tiba-tiba malam dah ada kat KL ni," saya suarakan pada Hadi.

"Alhamdulillah. Abang pun tak rasa mengantuk langsung masa drive. Alhamdulillah, Allah bagi segar mata," kata Hadi.

Selesai 'update' pada keluarga yang kami sudah sampai di KL, kami pun lelapkan mata. Sambil dalam hati saya rasa tak sabar dengan agenda esok yang telah saya rancang berkali-kali. Namun subhanallah kali ini Allah tunaikan doa saya. 

Amal,
Setapak 22 Jun 2019 2.00 pagi.




No comments:

Post a Comment

Cerita Sebuah Sunyi Yang Tak Bertepi

Ada sesetengah perkara dalam hidup ini, saya fikir dengan mendiamkan ketidakpuasan hati, saya berlaku adil pada diri dan manusia sekeliling...