Saturday 15 June 2019

Kelas Kecil Tepi Sawah

Kelmarin, buat pertama kalinya kelas tuisyen kecil tepi sawah saya jadi bertambah ramai ahlinya.

Sebelum ini kalau bertambah pun, seorang dua saja. Tapi semalam hampir sekali ganda ramainya. Tiba-tiba terasa meriah keluarga kecil Amal Learning Centre (ALC).

Sejujurnya saya gembira semalam. 

Gembira melayan pertanyaan-pertanyaan anak-anak ALC yang datang daripada riak wajah yang ikhlas semuanya.
Gembira dengan jemaah Asar rumah kecil tepi sawah ini yang ramai. Biasanya 2 orang saja, saya dan Hadi.


Inilah sebahagian gambar jemaah Asar kami yang sempat saya ambil. Kami solat bersama di ruang tamu. Saya punya impian, setiap inci ruang rumah kecil tepi sawah ini bermanfaat untuk akhirat saya dan Hadi. 

Hikmahnya saya dan Hadi belum ada rezeki mengisi ruang tamu rumah kami dengan perabot, ruang itu elok-elok kami jadikan ruang solat dengan anak-anak ALC.

Alhamdulillah. Allah atur dengan sebaik-baik rencana hidup kita. Ada juga waktu saya segan bila tetamu datang dan lihat ruang tamu kami yang kosong.

"Tak apalah. Kita jarang guna ruang tamu tu. Kalau tetamu datang kita bawa ke ruang keluarga dulu. Nanti ada rezeki, kita masuk sedikit demi sedikit perabot di situ," pesan Hadi.

Ada sekali ceramah Ustaz Fawwaz Md Jan pesan, "Kadang-kadang, antara tanda duit kita kurang keberkatan ialah setiap kali ada lebihan duit sikit, kita mesti nak besarkan rumah. Kita mesti nak 'extend' rumah. Duit kita habis dengan urusan memperelokkan rumah sementara atas dunia ini yang tidak berkesudahan."

Saya fikir, sebagai manusia yang masih lagi terikat hati pada dunia, mungkin saya pun tidak lari daripada buat perkara yang sama, kalau Allah beri lebihan duit yang banyak. Maka, Allah didik untuk latih berjimat dengan yang sedikit ini.

Sehinggalah hati kita tidak terpaut pada dunia, maka biarlah pada waktu itu Allah berikan harta yang banyak. Kerana manusia pada waktu itu, akan lebih ringan untuk memberi dan simpan hanya sekadar cukup keperluan hidup atas dunia.

Selebihnya, berilah. Kerana bila harta makin banyak, saya yakin makin bertambah banyak juga bahagian orang lain dalam harta yang kita sangka milik kita. Sedangkan Allah salurkan 'melalui' kita saja, milik orang lain itu. 

Ini hakikat sebenarnya.

Teringat cerita-cerita tentang sahabat-sahabat Rasulullah SAW.

Dulu masa saya kecil, gambaran yang saya dapat ialah, golongan sahabat ini rata-ratanya miskin belaka. 

Bila dewasa dan berupaya cari bahan bacaan dan pengajian sendiri, perspektif saya berbeza.

Saya rasa, golongan sahabat Rasulullah SAW ini ramai juga yang kaya-raya. Tapi harta kekayaan dunia itu tidak melekat di hati mereka. 

Maka mereka beri harta-harta itu sebagai sedekah yang menjanjikan balasan kekal abadi dalam bentuk pahala waktu kembali bertemu Yang Maha Memiliki nanti. 

Ingat tak cerita Saidina Abu Bakar As-Siddiq RA yang menyedekahkan kesemua hartanya untuk perang? 

Bila termenung fikir cerita ini, saya tertanya-tanya, "Kalaulah sekarang ini disuruh infak kesemua harta saya yang sedikit ini untuk jalan Islam, mampukah saya?"

Sejujurnya jawapan saya ialah tidak. Kerdilnya iman diri. Masa ada sedikit pun sukar beri, apatah jika yang ada itu banyak kan?

Allah, lembutkanlah hati-hati kami agar sentiasa sedar segala yang kami miliki atas dunia ini sementara.

Segalanya hanya akan jadi debu mengiringi kematian kami kelak. Jadikanlah segalanya ladang pahala berterusan untuk kami sampai kami bertemu denganMu.


Kenangan kelas semalam, Sabtu 15 Jun 2019. Moga terus subur ahli kelas ALC ini dengan ilmu. Moga pertambahan ahli ini buatkan kami semakin cinta pada ilmu dan redha dengan jalan menuntutnya yang berliku. 

Amal,
Paya 11.05 pagi.




No comments:

Post a Comment

Cerita Sebuah Sunyi Yang Tak Bertepi

Ada sesetengah perkara dalam hidup ini, saya fikir dengan mendiamkan ketidakpuasan hati, saya berlaku adil pada diri dan manusia sekeliling...